האם חשבתם פעם מה עומד מאחורי ההכרזה הלקונית ב-WAZE "שים לב, רכב תקוע בצד הדרך"? מי האיש או האישה שתקועים שם, למה, מתי הם נתקעו? כנראה שלא, המחשבה העיקרית שהייתה לכם בראש "טוב שזה לא אני"…
עם יותר מרבע מיליון מנויים וכ-60 אלף גרירות בשנה החולפת, מבט מעמיק לנתונים של חברת start car kopell המספקת שירותי דרך וגרירה, מעניק לא מעט תובנות מעניינות אודות הסיטואציות בהן אנחנו נעזרים בשירותי הגרירה.
מתי נגררות יותר מכוניות? בקיץ הלוהט משבית מערכות הקירור? בחורף עם השלוליות והרטיבות במערכות החשמל? או בעונות הטיולים של האביב? ובכן, אלו המספרים. בין החודשים המוגדרים כחודשי החורף המרכזיים – ינואר עד אפריל נגררו 32 אחוזים מהמכוניות.
בחודשי הקיץ המוגדרים כמאי עד ספטמבר נגררו 47 אחוזים והשאר ברבעון האחרון של השנה.
הפער אמנם אינו גדול בין חודשי הקיץ והחורף, ב-start car kopell אומרים שאחת הסיבות לפער הוא פשוט שאננות הנהגים שלא מקפידים לבדוק את מצב נוזל הקירור במכונית בקיץ או להקפיד על לחץ אוויר תקין בצמיגים, מה שגורר התחממויות במקרה הראשון ופנצ'רים במקרה השני.
אגב תקלות, מהן הסיבות להזמנת שירותי גרירה? ובכן תופתעו לשמוע שאין מה לזלזל בתושיית הנהגים ורק 5 אחוזים מהקריאות הן בשל פנצ'ר, אחוז זהה לבעיות בתיבת ההילוכים.
את החלק הארי של הסיבות להזמנת הגרר תופסות תקלות מכניות שאחראיות על 37 אחוזים מהמקרים ובעיות במערכת החשמל של המכונית (רכב שכבה במהלך הנסיעה או אינו מניע).
כמובן שהמכונית שלכם לא מתקלקלת בשבוע שבו אתם לא זקוקים לה בכלל, אלא בדיוק ברגע הלא נכון והלא מתאים. זו לא רק תחושה, זה בדיוק גם מה שעולה מהנתונים.
40 אחוזים מקריאות השירות מתרחשות בבוקר, 36 אחוז בצהריים, 19 אחוזים בשעות הערב והשאר בלילה. ייתכן שלנתון הזה, של יותר מכוניות הנדרשות לשירותי גרירה בבוקר יש תרומה לעומסי התנועה בכבישים בשעות האלו.
מה חלקן של מכוניות ישנות לעומת מכוניות חדשות במצבת הגרירות?
ובכן, אנחנו מניחים שאף אחד לא ייפול מהכיסא אם נספר לכם ש-89 אחוזים מסך הגרירות הן של מכוניות ישנות בנות 10-15 שנים וצפונה לעומת 11 אחוזים של מכוניות חדשות.
אלו לא רק נתונים של השנה החולפת, אלא חלק מבדיקה שנערכה בין השנים 2016 ל-2019 על ידי החברה.
כמו כן מציינים בקופל כי בשנים האחרונות הם רואים עוד שני שינויים, הראשון הוא ירידה בכמות הקריאות לעומת השנים האחרונות וירידה בכמות הקריאות כתוצאה מתאונה.
מיקי קופל, מנכ"ל קופל גרופ מציע הסבר לתופעה: "בשונה משנים קודמות, נראה שמספר מקרי הגרירה נמצאים בירידה, זאת בשל עליית מכוניות חדשות לכביש ושיפור התשתיות בכבישים.
אך לצד זאת ישנה מגמת עלייה במוצר 'שירות ניידות דרך' אשר נמכר היום בצמוד לביטוח המקיף וגם בצמוד לביטוח צד ג', כיוון שהוא מוצר יעיל וזמין החוסך זמן המתנה יקר ואובדן שעות עבודה.
יש לזכור שבדיקה טכנית מדי פעם תוכל למנוע מצבים של תקלות."
הנתון הבולט ביותר בבדיקה שערכו עבורנו בנתוני הגרירה מעלה פער ענק בין המגדרים.
73 אחוזים מבקשות הגרירה הן של גברים לעומת 23 של נשים.
את הנתון הזה ניתן להסביר במספר סיבות, החל מהעובדה שבפועל מקרב בעלי רישיון הנהיגה יש יותר גברים מנשים (44 אחוז נשים לעומת 56 אחוז גברים) – אולם הפער בשכיחות מקרי הגרירה גדול משמעותית מהפער בין מחזיקי הרישיון.
סיבה נוספת יכולה להיות העובדה שבבתים רבים בהם יש שתי מכוניות, האישה שמסיעה הרבה פעמים את הילדים תעשה שימוש במכונית החדשה יותר.
סיבה נוספת יכולה להיות פשוט העניין הזה שנשים ירגישו יותר בנוח לבקש עזרה מהסביבה או שכזו תוצע להן מאשר גברים שיעדיפו "להסתדר לבד" ורק אחר כך להזמין את הגרר.
הכתבה פורסמה באתר וואלה news מדור רכב, בתאריך – 28 במאי 2019
עורך הכתבה – קינן כהן